Fler e-handlare satsar på pre-owned
När returprocessen väl kommit igång blir det lättare att addera andra cirkulära tjänster såsom omförsäljning i nyskick eller använt skick, reparation, rekonditionering och uthyrning. Och eftermarknaden är på uppgång – år 2021 lanserade många företag ”pre-owned”-lösningar och hyrmöjligheter. För att säkra att dessa lösningar blir affärsmässigt hållbara på lång sikt behöver företagen jobba med processoptimering och lönsamhetskontroll.
De stigande råvarupriserna förändrar vår syn på avfall; när skräp ses som råvara får det ett värde och många företag sätter upp mål att öka sin andel återvunnen råvara. Det leder till ökade flöden, vilket sedermera leder till större behov av logistiklösningar.
– Ökade cirkulära flöden mellan producenter, leverantörer, butiker och kunder blir en logistisk utmaning. Det är där vi kliver in. Vi optimerar företagets flöde på ett både hållbart och lönsamt sätt, säger Johanna Linder, verksamhetsutvecklare på Proflow.
Inom logistikbranschen har fokus länge legat på effektivitet och besparingar, medan eventuella positiva miljöeffekter setts som en gynnsam biprodukt.
– Vi ser ett mindset-skift i branschen där hållbarhet och lönsamhet nu tillsammans driver fram processoptimeringar. Det är fantastiskt att vi kan fokusera på hållbarhet och samtidigt få besparingar i tid, material och resurser, menar Charlotte Elmquist, vd för Proflow.