Högsäsong – Har ni tänkt på allt med logistiken?
Det oberoende e-handelskonsultföretaget Commerce Mind bad oss om några tips till deras krönikeserie om Black Friday.
När de flesta hör om Black Week så tänker de på att kunna sälja så mycket som möjligt under en begränsad tid. Vi får hoppas att många också tänkt på hur allt detta sedan skall levereras.
”Vi tog ett snack med det oberoende logistikföretaget Proflow och bad om några tips.
Kan ni outsourca enkel hantering, skapa temporär extern buffertlagring för att att få mer plats på lagret, kan helpallshantering och enradersorders hanteras separat, kanske till och med outsourca delar av detta flöde?
Förbered underhåll av er utrustning och om behov finns, placera och bygg om pallställage samt hyllplatser för att matcha ert temporära behov av plock- och buffertplatser.
Tänk på att veckan innehåller 24 timmar och 7 dagar, vilka aktiviteter har ni som inte ingår i det dagliga drift flödet som kan brytas ut? Påfyllnad och lagervård behöver vara tip top iett effektivt lagerflöde, nikan utnyttja tidiga morgnar eller nätterna till detta.
Ta inte in bemanning bara baserat på dagsvolym, lär upp personal i tid för de svårare uppgifterna och nya moment som behövs, oupplärd extern bemanning isoleras för de enklare uppgifterna.
Tänk på att när personalgruppen ökar drastiskt, ökar även behovet av teamleders för att styra arbetsflödet och de prioriteringar, som under en peak behöver göras mer frekvent; på timmes- eller minutsbasis.
En annan aktör på marknaden som kommer att ha fullt upp är Instabox. Vi tog ett snack med kommunikationschef Victor Melander för att ta tempen.
“Black week är naturligtvis ett stort fokus just nu för hela organisationen och vi jobbar med planering och optimering för att möta det ökade trycket som både Black week och julshoppingen innebär. Vi har löpande byggt ut vår kapacitet i form av fler skåp, fler terminaler och många fler fantastiska anställda kurirer och terminalarbetare. Vi har dessutom utökat vår erbjudande med hemleveranser runt om i Sverige, så vi ser verkligen fram emot att ha mycket att göra närmaste tiden” säger Victor Melander.
Ett sista minuten tips från Martin Zellman på Commerce Mind:
”En konkret åtgärd som alla bör fundera över är att se över sina fraktalternativ under de stora och viktiga perioderna vi har framför oss och se till att ni ändrar fraktsätt till det som ni tror kommer gynna er bäst. Det kommer bli hårt tryck i plock och pack så se till att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för att leverera kanonupplevelse även under Black Week.”
Krönika publicerad 24-11-2021 på Commerce Minds blogg.