Anna Hveem skrev under våren 2021 sin masteruppsats ”B2C last-mile deliveries: A mapping of the current market” hos ProFlow, vi bad henne skriva lite om ämnet. 

 

PAKETSKÅPENS LYSANDE FRAMTID

Covid-19, pandemin som har förändrat mycket, bland annat kunders köpbeteende och preferenser när det gällande leveranssätt och förstärkt en trend som redan vuxit i popularitet: paketskåp. Ett leveransalternativ som passar utmärkt i en pandemi där vi ska hålla distans.

Kontaktlösa leveranser överlag är något som har vuxit och blivit mer populärt under de senaste åren. Förutom levereras till paketskåp så kan det även innebära att paketet levereras till mottagarens brevlåda, eller när speditören lämnar av paketet utanför mottagarens dörr, när mottagaren är, eller inte är hemma. Covid-19 gav många företag en push i riktningen att addera flera varianter av kontaktlösa leveranser och denna pandemi, som nu verkar ha blivit en del av vår vardag, har gjort dessa kontaktlösa leveranser till en självklarhet för många, speciellt i storstäderna, där paketskåpsnätverket byggts ut i ilfart.

Flera av de stora speditörerna erbjuder idag möjligheten till kontaktlösa leveranser. PostNord erbjuder alternativ så som leverans till brevlåda eller till ett paketskåp. Leverans till paketskåp erbjuds numera av flertalet stora aktörer, där Instabox kan ses som de som har störst infrastruktur när det gäller paketskåp. Men även aktörer så som Budbee och DHL erbjuder numera leverans till paketskåp. Vad som gör paketskåp populära är att de erbjuder kunden valmöjligheten; både när och var de ska hämta sitt paket, men även det faktum att det inte innebär någon interaktion med andra människor. Covid-19 har lett till ett folkskyggare beteende och paketskåp har fungerat utmärkt som leveransalternativ av de otaliga paket som har beställts online. Det har under de senaste åren även vuxit fram ett företag, iBoxen, som erbjuder neutrala paketskåp dit alla speditörer kan leverera sina paket. Det här företaget erbjuder möjligheter för fastighetsägare att införskaffa paketskåp till sina fastigheter. Vilket i sin tur gör att kunder kan få sina större paket levererade hem på ett säkert sätt. Du kan till och med ansöka om en iBoxen till ditt bostadsområde som privatperson. Så gå ihop några grannar vet ja! Leverans av paket till brevlåda är bland det smidigaste leveranssättet som jag använder och om det skulle sättas upp ordentliga paketboxar vid min fastighet skulle detta underlätta livet ytterligare.

Last-mile leveranser en av de dyraste delarna inom B2C e-handel och det är här som kunder ofta kräver mest av företagen, många kunder har precisa önskemål gällande hur deras paket ska levereras. Ledorden som användas är; när, var och hur och kunder får numera allt oftare chansen att välja precis detta när de lägger sin online order. Som ett resultat av att kunder vill ha mer att säga till om när det gäller leveranser har e-handelsföretagen börjat erbjuda flera olika leveranssätt med olika speditörer. Utbudet av leveranssätt och leveranstider kan användas som ett sätt att konkurrera med andra e-handelsföretag men även om alla e-handelsföretag har tillgång till samma speditions-tjänster så beror det bland annat på lagerlogistikmognad och företagsstorlek om de klarar av att hålla sig med ett stort utbud av leveransalternativ. Som kund kan jag ofta komma på mig själv att välja e-handelsföretag beroende på vilka leveransalternativ de har. Om de inte erbjuder den sortens leverans jag önskar, eller om den inte kan ske tillräckligt snabbt, så Googlar jag runt efter en annan e-handlare. Det är så enkelt att Googla och jag tror inte att jag är den enda kunden som har ett sådant här beteende.

Efter min research är jag övertygad om att paketskåp som levernesalternativ kommer fortsätta öka i popularitet, kanske till och med en exponentiell ökning allt eftersom paketskåpsinfrastrukturen byggs ut och tillgängliggörs för allt fler. Det är ett leveransalternativ som passar svensken, både före och efter pandemin. Min uppsats visar just på denna utveckling och visst är det så, världen vi lever i har förändrats på många sätt och det här är en spaning som görs baserat på människors nya levnadssätt, vilket förmodligen alltid till viss del kommer innehålla en högre grad av social distansering än vad vi hade förut.

Vill du läsa mer och kika in statistik, klicka vidare:

http://hb.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1576476&dswid=7837 

eller kontakta Anna Hveem direkt via hennes
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anna-hveem-11943b11a/