Automationens ABC – så lyckas du med lagerautomation
Det krävs kompetens för en lyckad automatisering

Vi blev inbjudna till avsnitt ett av KNAPP Nordics och Dagens Logistik automationsskola i Urban Lindstedts Ehandelstrender: ”Automationens ABC – så lyckas du med lagerautomation.”
Tobias Henriksson, Hilda Hultén och vår Johanna Linder diskuterar grunderna inom automation, lärdomar från tidigare lagerautomationsprojekt, vikten av att analysera nuläget, olika tekniker, när det är dags att automatisera, affärskritiska fällor att undvika, hur man bäst går tillväga och vad man ska tänka på.
Lyssna på podden via tex Spotify eller Soundcloud
Från Dagens Logistik:
Lyckad automation kan öka kapaciteten, snabba på orderplock och pack, minska personalbehov och korta ledtider. Men automation kräver koll på datan och att man kan sitt sortiment och sina flöden. Lagerautomation är ett område som växer – inte minst inom e-handeln. Men många känner sig osäkra inför val av teknik, och hur man ska gå till väga, och utan kunskap finns det många minor att gå på.
– Grunden till att lagerautomation blir alltmer intressant för e-handlare är att det är så arbetsintensiv jämfört med butikslogistik, och automation handlar ju om att ta bort manuella processer: Där man kastar in folk på lagret, där kan det vara värt att börja automatisera, säger Hilda Hultén, redaktör på Dagens Logistik.
Viktigt att ha med sig när det gäller lagerautomation är att det inte finns en lösning som passar alla, och det är inte alltid säkert att automation är rätt väg att gå. Det gäller att inte ha för bråttom, och räkna på att ett tillräckligt stort flöde kan dras genom automationen.
– Vi får ofta kontakt med företag som gått in på felaktiga premisser, det kan handla om att man inte fått ut den effektivitet man blivit lovad. Man kanske inte har haft koll på sitt nuläge, eller inte vetat hur ens sortiment ska utvecklas, sådana exempel finns. Kommunikation och partnerskap är viktigt, oavsett om det handlar om automation eller TPL, säger Johanna Linder.
Innan man inleder ett automationsprojekt gäller det alltså att ha koll på sin verksamhet, känna till sina behov och veta på ett ungefär vart man är på väg i sin verksamhet. Och att dela den informationen med alla inblandade är receptet på framgång för ett lyckat automationsprojekt.
– Ju mer information man kan dela med varandra och ju mer transparenta man kan vara, desto bättre lösning blir det i slutändan. Allting bottnar till syvende och sist i hur bra stödjer den här lösningen vår verksamhet idag, på vägen framåt och hur ger den oss mest “bang for the buck”, konstaterar Tobias Henriksson.
